Wednesday, December 8, 2010

Værfast i København

Onsdag 1 desember ble det endelig tid for en lenge planlagt jobbreise, vi skulle til Danmark & Sverige for å besøke en kortleverandør. Etter jobb og møte på jobben, gikk vi ned til kaia i Oslo for å ta båten til København DFDS Seaways - populært kalt "drittafullførdrøbaksundet" C".)
Og hvem møtte vi ikke med en gang ? Eller rettere sagt så i første og beste vindu på båten ? Joda, de som skulle på kjærestetur for seg selv : Vigidis & Ole E.
Men først var det middag - julebuffè i resturanten.
Forretten min, kun sjømat men ikke fisk !
Etter middagen ble det opphold i dansesalongen eller nattklubben. Etterhvert fikk vi også selskap av kjæresteparet, men også et annet par dukket plutselig opp etter de hadde sendt sms og lurt på om vi var på samme båt. Magne & Petter var tilfeldigvis på vei til Danmark de med og vi hadde det svært så hyggelig til klokken ble 01.30 med drinker og prating.
Da vi endelig ble plukket opp på fergekaien i København viste det seg at broen over til Sverige var stengt pga snøkaos og uvær. Så vårt besøk på fabrikken i Ljungby ble til et møte på firmaets hovedkontor i Danmarks hovedstad. Der ble det videokonferanse for sjefer og slikt, mens vi andre først fikk en rundtur i produksjonsavdelingen. Den tok ikke lange stunden så da satt vi der da - på møterommet, værfast i København. Det ble litt stille tid både for litt slumring, kaffedrikking og brodering !
Enda godt jeg fant et lite broderi i vesken min. Og da Lonepone kunne bidra med både nål & saks ble det fort litt brodering ja !
Siden det ikke ble tur/retur til Ljungby ble det jo også noen timer som var uten planer. Da reiste vi likegodt til hotellet hvor vi satte igjen bagasjen før vi gikk bort til Tivoli. Hvor jeg forøvrig aldri har vært !
Og siden vinteren hadde gjort sitt inntog også på flate Danmark - var det jo riktig så fint og småkoselig der. Men først skulle vi ha lunsj på "Grotten" var det ikke?
Noen utrolig flotte isskulpturer - fantastisk at de klarer skjære dem ut !
Så var det tid for "en lille en" og litt øl .....
Danskene er visstnok veldig glade i sild og det i ymse varianter. Ikke akkurat min favoritt så det ble biff og poteter for min del. Men lukusfatet som noen bestilte innholdt bla røkt ål og jeg ble oppmuntret til å prøve dette, siden jeg aldri har smakt ål før .... Lone og jeg ser ikke helt ut som vi syns det var en god ide. Men det smakte ikke så aller værst, mest røkt bare og rødbeter da jeg vel spiste mer rødbeter enn ål ....
Litt bordpønt mm
Selve turfølget fotografert av en kelner - SKÅL !
Da lunsjen var over, var det blitt mørkt ute gitt, sier vel noe om at vi satt der vel og lenge. Men det var veldig hyggelig og lattermusklene fikk kjørt seg.
Isskulpturene ble jo enda mer fantastiske i mørket- Siden jeg ikke har vært her før, hverken på sommer- eller vintertid ble jeg gående rundt og knipse bilder av alt og ingenting. Det var jo så flott overalt, og snøen gjorde det jo så vinteraktig og ikke minst; julete !
Og plutselig hadde hjertene skiftet farge gitt ! Kristin posere så fint ved en hestevogn dekket av julekrims-krams C".)
Det er bare å fortsette å nyte bildene -----
Jepp !
Fint
Sånt juletre hadde jeg ønsket meg lenge .......
Koselig
Noen av oss stakk innom akvariet på Tivoli. Vi var kanskje mer enn vanlig intressert i fisk . Denne rokken "fløy" gjennom vannet.
Ikke akkurat den minste fisken i akvariumet, den største akvariumfisk jeg har sett. Får liksom ikke frem de fine fargene det var der ....
Så et lite besøk innom Nisseland eller winterland - husker ikke hva de kalte det.
Men vinter var det og noen av dukkene var mekaniske og rørte på seg.
Isbjørnen var på plass han.
Her har vi en litt annen "isbjørn"
Så vandret jeg i alle fall tilbake til hotellet og fikk meg et rom med badekar. Og prøvde opparbeide sult etter den lange og flotte lunsjen til kveldens middag på italiansk resturant. Det ble en time i badekaret men jeg var enda mett da vi ankom resturanten på Bredegade-
Det ble en hyggelig kveld og god mat der også . "Heldigvis" var det en del jeg ikke liker så jeg slapp bli stappmett, men kalven vi fikk servert må være det beste kjøttet jeg har smakt på lenge.
Etter middagen ble det taxi tilbake til hotellet for min del og ikke kareokebar !!! Og det var jeg glad for dagen etter.....
Ny tur på Tivoli på fredag og møtte denne flotte fyren utenfor en av butikken. Gikk og tittet litt rundt i de forskjellige boder og butikker. Utrolig mye fint og selvsagt tonnevis av julepynt. Vandret litt rundt på Strøget også - mye fint å se der også . Så ble det tog ut til flyplassen hvor det skulle vise seg at vi måtte tilbringe litt tid. Forsinkelser på flyene gjorde at den gruppen av oss som skulle ta fly først, kom sist hjem ......
Kan trygt si at det var godt å komme hjem. Valpene og Gremlin som hadde vært hos Lene og resten av corgifamilien. De var blitt levert igjen så "velkomstkomiteen" var til stede.

No comments: