Saturday, September 24, 2016

Denne bloggen er virkelig blitt oversett - jeg skylder på Facebook. Det er jo så lettvint og poste bilder , oppdateringer og dele opplevelser der. Men særlig personlig blir det jo ikke. Det kan man jo heller bruke bloggen til - så er kommer det. Jeg er i farta...
Det er 3 mndr til jul !!!!! Og jeg er i full gang med julegaver faktisk - helt utrolig spør du meg. Men siden jeg reiser nordover om få dager, tenkte jeg at denne gangen skal jeg være smart. Så jeg har allerede kjøpt alle julegaver til familien i Salangen - done it !!
Først skal jeg være noen dager i Salangen og det gleder meg veldig til. Har ikke vært der på år nå, husker nesten ikke når siste gang var. Har avtalte med tante Irene om hyttetur på fjellet så jeg håper virkelig de har en god deal med værgudene. Har ingen hunder med så jeg får låne med meg Ingeborg's sine.
Og så ser jeg frem til og se Hedda og Oda igjen, døtrene til broder'n. Kanskje jeg ikke kjenner dem igjen ?? Kort sagt håper jeg å se igjen så mange som mulig av familien der, også i Gratangen.

Helgen 1 og 2 oktober er det NKK utstilling i Harstad, der jeg skal dømme begge dagene. Så det blir noen flotte dager nordpå.
Var i Danmark sist helg. Fly ned tidlig på lørdag og tilbrakte den dagen på "frifot" i Køge. Shoppet litt, byvandret litt og hadde et strålende fint og varmt vær. Har aldri vært i Køge så det var en ny by og oppleve-

Smale gater og mange gamle fine hus, brostein og hyggelige fine små butikker som man kan bruke lang til på bare og se og utforske. Nydelig by. 

Selvsagt var jeg der for å dømme - hva ellers.? Danske Bernerklubb hadde spesialutstilling i Slagelse. 70 hunder til sammen så det ble mange fine hunder å ta på. Veldig fornøyd med BIR og BIM, samt hilse på gml bernervenner . Fikk bl.a se igjen Ina som vi i sin tid fikk Nitzie fra - Tertzo's Vinnitzie.

Ellers har jeg fått dømt flere ganger i sommer. Fra Mandal og Kvinesdal til Kothka i Finland. Mange fine reiser og trivelige opplevelser. Og møtt mange flotte mennesker og ikke minst fine hunder. Hadde en helg i Svenstavik og fikk se en landsdel av Sverige jeg aldri har vært i. Utrolig fint der opp og minnet meg veldig om hjemme i Mo i Rana - ja det omtales som hjemme enda.

Dømte bl.a gruppe 6 og dette var min vinner.
Har ikke fått stilt egen hunder så mye det siste året, da jeg har prioritert utvidelser av raser . Nå har jeg blitt dommer på mange forskjellige raser både i gr 2 og 5. Ny søknad på flere raser er sendt på enda flere.
Bl.a er jeg nå autorisert på Bullmastiff og jeg vet at når jeg får æren av å dømme de for første gang vil jeg ha en spesiell person i tankene. Har gått inn for å delta på dommerkonferanser og ta elevarbeid på alle rasespesialer jeg kommet over. På den måten lære de forskjellige rasene inngående. Og for dommere som er gode på rasene, gjerne spesialister.
På Bullmastiff har jeg hatt utrolig god hjelp av Inger Dahle, kjent oppdretter av rasen og dommer hun også . En hel kveld satt jeg sammen med Maija og fikk inngående opplæring av rasen, på godt og vondt. Og denne lærdommen har jeg tatt med meg gjennom elev- og SPA arbeid. På det siste arbeidet var jeg en smule frustrert da dommer gjorde en feil ( iht til standard ) Da måtte jeg ringe Inger og få det bekreftet at jeg hadde rett og at hunden skulle ikke fått den premiering den fikk pga av en feil. Utrolig godt og kunne få det bekreftet av Inger.
På mandag kom det en trist beskjed fra Knut, Ingers samboer. Inger var død.  Hennes død var ikke helt uvente, Inger har vært åpen om sin kreftdiagnose. Skulle bare ønske hun fikk leve lengre ...  
Begravelsen er på fredag - da er jeg i Nord-Norge. Lyser fred over hennes minne.

 21 mars fikk Dana Ponete av LeeArmand 5 valper etter Gramboy av LeeArmand. 1 hann og 4 tisper som alle var sprell levende. Kullet er registrert i vårt kennel navn da vi ikke "lease" Dana av Alf-Gunnar og Marianne. Valpene var både hos Mariane /Alf-Gunnar og her hos meg. Disse er jo barnebarn av Nete og det ble tilslutt henne som vi kalte T1 som ble igjen hos Nikolai og meg. Mynte er nå 6 mnd og ulite større enn her på bilde.
Det har vært så fint å ha valp i sommer. Hun ble fort renslig, sover lenge når vi har fri og er egentlig en lett og fin valp og ha. Kan gå fint i bånd, men er stort sett løs da hun bare er "her" - er bare blitt veldig glad i henne. Og det er Milly også  - hva den hunden tolererer av Mynte er helt utrolig.
Her er Mynte sammen med mor Dana og søster Vicky foran, Vicky fikk være igjen sammen med Dana. Disse 3 er stadig sammen og når jeg nå reiser nordover skal Mynte være i Heggedal igjen.
En til av de 4 tispene bor også i Oslo-området og de 3 søstrene møtes med ujevne mellomrom.
Som er her på dobbelutstillingen i Modum. Fra venstre Mynte, Vicky og Iza. Gjett om de har det moro sammen. Nå blir det tirsdags møter på NBSK avd Osll&Omegn igjen så jentene kan kose seg sammen.
 På samme utstillingen "luftet" vi den gml gutten vår Billy - Billy Billund av LeeArmand 9,5 år ble BIM Veteran på søndagen og eldste hund begge dagene.
Når vi snakker om gamle gutter. I august ble det arrangert en fellestur. Egentlig en reprise for et treff for 8 år seiden. Kompis - Harley Heaven av LeeArmand 10 møtte igjen valper fra sitt første kull. Valper er vel og ta hardt i - alle 4 som kom fra kullet fylte 8 år i juni. Bare Lizzie som bor i Sverige var forhindret til å delta. Så da måtte det jo fotograferes i samme rekkefølge som for 8 år siden (minus Lizzie )


Og her de når de var 4 mndr gamle valp. Ikke ofte man kan ha en slik reprise ?'

Det har blitt mange fine turer med innlagt bading både for 2 - og 4 bente i sommer. Men 18 august ble det brått slutt på det. Jeg snublet og falt rett på trynet på tur og skadet høyre armen. Dvs det ble et stygt og dypt sår som har brukt lang tid på å gro. De prøvde sy det men stingene gikk opp. Nå ser det ut som det ikke er lenge igjen før jeg sitter igjen med et stygt arr.
 Slikt så det ut for 3 uker siden - der bedre ut nå-

Men her et bilde av en flt kveld ved Gjermenningen. Icey, Kristin og Lene ser ut som de nyter - noe jeg vet de gjorde 
 Dette er nokså ferskt - tirsdag ettermiddag på "elintoppen". Rox, Icey, Gremlin, Mynte, Daytona og Milly. 


Et bilde på sommer lykke for store og små

No comments: