Friday, September 30, 2016

Nord Norge

OTirsdag ettermiddag reiste jeg nordover , og landet på Evenes. I Bjerkvik hentet broder'n meg og vi kjørte hjem til han i Øvre Salangen.
Ble en hyggelig kveld ved kjøkkenbordet - mye og snakke om.

Utsikten fra kjøkkenvinduet er ikke og klage på. Broder'n skulle en tur til Tromsø så det passet bra at jeg skulle til fjells. Sammen med 2x tanter 

På Masterbakk fikk jeg "nye" venner, Ingeborg og tante Irene har høner og dem lever et flott liv. Surret rundt på eiendommen og legger egg der det passer seg . Denne høna heter Flaksa - jeg nevnte ikke for dem at det var faktisk russenavnet mitt .... 
Denne var over middels interessert i folk og åt av hendene 


Her har vi selveste hanefar og en av de andre damene hans


Irene og jeg tok en tur ned til Sjøvegan og hilste på fetter Dag og tante Alvilde. En nysskjerrig tur innom Kåre på kaia ble det også tid til.

Flott retro miljø som virker koselig og faktisk litt hjemme på en måte

Så startet vi på tur oppover til fjells. Irene kjørte ATV så det suste og vi tok snart igjen Alvilde som gikk. Irene kjørte litt frem og tilbake slik at både Alvilde og jeg gikk og fikk hauk. 
Denne hvilebenken har jeg tatt mange bilder av, men nå var 5 år siden sist jeg var her oppe. Utsikten er like flott som alltid.
Så ikke mye til sola på onsdag men vel oppe ble det tur uansett , og naturen bød på blåklokker og saftige blåbær . Til tross for at vi er i slutten av september . 
Høstfarger var det også 
Litt rart og tråkke rundt UTEN hund da men sånn er det når jeg egentlig er her på dommeroppdrag.
Der nede ved vannet ligger den blåmalte Høstly.
Det ble litt av denne da vi var ferdig med turen.
Onkel Tormod hadde også kommet opp og var ferdig med en skikkelig møkka jobb : tømming av utedoen.
Det ble servert middag , en gjest dukket opp ; Endre og kvelden ble riktig så koselig. 
Alvilde og Endre gikk ned i mørket mens vi andre overnattet. Det er en egen stemning på slike hytter, selv om denne gangen bidro solpanel til lys , TV og ikke minst nett !!!! 
Urbane selv langt til fjells !
Torsdag 29 sept dukket sola opp og lysten til og dra ned var ikkje veldig tilstede. 
Rent nydelig 
De har fått en flott terrasse og jeg håper der ikke går 5 år til neste gang jeg er her. 
Nede igjen dro broder og jeg ned til Sjøvegan på besøk hos mamma. Der fikk jeg pakket inn julegaver som jeg jo hadde tatt med - flinke meg 
Så dro vi til Hanne og niesene mine som det er noen cm siden jeg så sist. Hedda den eldste minner meg utrolig mye om meg selv - nesa i lesestoff det meste av tiden. 
Og Oda minstejenta - med sine flotte krøller man kan misunne her herfra og tilbake. De ble med opp til Øvre Salangen  for en pappahelg. 
Høstkvelden bød på fine farger. Nordlyset har jeg så langt kun sett litt av første kvelden . Håper det viser seg igjen. 
I dag reiser jeg videre til Harstad for 2 dagers dømming. 

No comments: