Wednesday, August 8, 2012

Videre nordover

 Søndag 5 reiste vi videre nordover og ja, jeg vet det var bursdagen min. Men sånn er det noe bare. Været på turen fra Bodø til Gratangen kunne vært bedre, det regnet helt til Bjerkvik. På bildet har vi kjørt av fergen og snodige tåkedotter henger i fjellsiden. Men bildet viser også "favorittøvelsen" etter bilene er av ferga; forbikjøring !
 Tunge skyer og grått Narvik møtte oss.
I Gratangen var tante Irene på besøk hos onkel Steinar. Det ble noen hyggelige timer. Irene og jeg dro også ut på sykehjemmet og hilste på mormor. Hun ble glad da jeg kom og både hun og jeg måtte gråte litt. Etter mange aktive år ( hun blir 94 i november ) fikk mormor endelig plass på sykehjemmet. Få timer etter ankomst og innflytting ramler hun ned fra sykesenga og ødelegger venstre arm. Så hun gikk fra og kunne klare mye selv med gåstol - til og bli pleiepasient og lenket til rullestol ! Det er så urettferdig og jeg må bare si jeg har så vondt av min gode mormor - dette hadde hun alldeles ikke fortjent !!! Norsk eldreomsorg på sitt værste ......
 Mandag reiste både Nikolai og jeg ute og besøkte mormor før vi dro videre til Sjøvegan. Her hilser Hedda på Nete.
 Hedda har strukket seg fint det siste året - blitt en flott jente.
 søskenbarn c:")
 Oda hadde vært borte noen dager og var glad for se pappa'n sin igjen.
 Vår egen sjarmørkrølltopp ! 
Oda syns det stor stas med Nikolai.
 Så ble det et besøk hos tante Alvilde. Hun har flyttet inn i ny leilighet på nyåret og utsikten kan ingen klage på. Været var jo strålende også !
 utsikten andre veien, på andre siden av fjorden bor Ørjan med familie.
 Nikolai nyter utsikten fra 2 etasjen.
 Endre steker vafler mens Nikolai, nææ se han spiller ! Bombe ! Hadde en koselig stund før vi kjørte opp til Øvre Salangen for overnatting på Masterbakk. Tante Irene og Tormod skulle avgårde til Stockholm så Nikolai og jeg fikk huset deres for oss selv.
 Tirsdag våknet man til dette ! Kan ikke annet enn og bli i godt humør.
 Og her kommer arvingene, Isak og Nikolai.
 Lille Nikolai som han har blitt kalt nå. Bror Isak kaller nemlig den største og eldste Nikolai for Du Store Nikolai. I dag måtte poden opp tidlig og bli med på levering i barnehaven. Isak ville nemlig så gjerne vise frem barnehaven for Store Nikolai. c",)
 En ekte gårdshund ! De firbente har også storkoset seg på tunet i dag. Fått løpe rundt og leke, og kose seg. Det er bare så herlig og kunne ha det slik og at hundene får litt fristund også - blir unektelig mye biltilværelse på dem i slike ferietider.
 Ergo prøver lure Tiana med på litt lek - hun er litt tvilende om han virkelig mener det !
 Sjekk været !
 Skikkelig feriedag !!!
 Store Nikolai lærer Lille Nikolai og Skype ! Meget lærevillig elev !
 Isak ville også være med og det gikk "hardt" utover Id-Pod'n til poden.
 Ergo & Nete har helt naturlig satt seg sammen til fotografering !
 Så ble det pizza på verandaen - som ifg Ingeborg ikke har vært så mye brukt denne sommeren.
 Huff denne bilen går ikke - tenker nok Isak !!!
Da er det jo kjekt at man har en lillebror som kan brukes som "slave" c",)

No comments: